DAF respecteert uw privacy. Wij gebruiken cookies voor diverse doeleinden, zoals websitefunctionaliteit, het verbeteren van uw ervaring met onze website, het creëren van integratie met sociale media en het helpen targeten van marketingactiviteiten binnen en buiten onze website. Door uw bezoek op onze website voort te zetten, stemt u in met ons gebruik van cookies. Als u echter uw cookievoorkeuren wilt aanpassen, klikt u hieronder op 'Instellingen wijzigen'. Meer informatie vindt u in onze Cookieverklaring.
DAF_NGD_XGplus_nameplate_wide

Power-to-Liquid

Tot 100% minder CO₂-uitstoot

 

Wanneer we iets verder in de toekomst kijken, komen ook brandstoffen in beeld die zelfs een 100% reductie van de CO2-uitstoot realiseren. Bij deze zogeheten ‘Power-to-Liquid’-brandstoffen wordt door elektrolyse en met behulp van groene elektriciteit, waterstof gegeneerd. Dat wordt gecombineerd met gerecyclede CO2 om tot een synthetische diesel te komen.

 
 

Afvangen van CO2 

Centraal in het principe van ‘Power-to-Liquid’-brandstoffen staan filters die volop in ontwikkeling zijn om CO2 op te vangen en op te slaan.

Door de CO2 die vrijkomt bij de verbranding, opnieuw in te zamelen en vervolgens te combineren met waterstof, wordt de cirkel gesloten. Met de eerder vrijgekomen CO2 wordt immers opnieuw brandstof gecreëerd.

Power to liquid
 

CO2-neutraal

De toekomstige ‘Power-to-Liquid’-brandstoffen kunnen via het bestaande netwerk van pompstations gedistribueerd worden en zouden nu al in elke dieselmotor gebruikt kunnen worden. Van ‘well-to-wheel’ is toepassing volledig CO2-neutraal, uiteraard mits de waterstof met behulp van zonne-, water- of windenergie is geproduceerd.

‘Power-to-Liquid’-brandstoffen worden nu nog in laboratorium-omgevingen op kleine schaal en tegen hogere prijzen geproduceerd. Verwachting is dat deze tussen 2025 en 2030 breder beschikbaar komen.