DAF respecteert uw privacy. Wij gebruiken cookies voor diverse doeleinden, zoals websitefunctionaliteit, het verbeteren van uw ervaring met onze website, het creëren van integratie met sociale media en het helpen targeten van marketingactiviteiten binnen en buiten onze website. Door uw bezoek op onze website voort te zetten, stemt u in met ons gebruik van cookies. Als u echter uw cookievoorkeuren wilt aanpassen, klikt u hieronder op 'Instellingen wijzigen'. Meer informatie vindt u in onze Cookieverklaring.
 
  • woensdag 20 januari 2021
  • Eindhoven
 

Grote steden eisen zichtmaatregelen zware voertuigen

Steeds meer grote Europese steden gaan over tot wetgeving om de verkeersveiligheid te vergroten. In Groot-Londen (een regio met bijna negen miljoen inwoners) gelden er sinds oktober maatregelen. Voertuigen vanaf 12 ton zijn alleen nog welkom als truckeigenaren beschikken over een veiligheidsvergunning.

 
NL_NewsAlert
 

Deze Britse Direct Vision Standard (DVS) wetgeving staat niet op zichzelf. Zo staat vanaf juli 2022 een Europese stapsgewijze verplichte introductie van een dodehoekassistent gepland. Welke consequenties heeft dit voor u?

DVS-vergunning nu al verplicht in Groot-Londen

De cijfers zijn glashelder: het aantal verkeersslachtoffers in de Britse hoofdstad is twee keer zo hoog als in de rest van het land. Vergeleken met Manchester ligt in Londen het percentage ernstige ongevallen met fietsers en voetgangers ruim 33% hoger. Bekend is dat een beperkt zichtveld, smalle straten en veel weggebruikers een risicovolle combinatie vormt. Daarom startte het bestuur van Londen met de invoering van de DVS-vergunning voor zware voertuigen. Zonder vergunning lopen truckeigenaren het risico op een stevige boete. De vergunningplicht geldt 24/7, voor alle voertuigen vanaf 12 ton, ongeacht het land waarin de truck op kenteken staat.    

Zichtmaatregelen en veiligheidssystemen

Welke maatregelen moet u nemen om in Groot-Londen te mogen rijden? Dat hangt af van de sterrenclassificatie van uw voertuig. Nieuwe DAF LF trucks (16 T en 18T) zijn af fabriek voorzien van afdoende zichtmaatregelen en voldoen aan de eisen voor een DVS-vergunning. Een vergunning kan hier kosteloos worden aangevraagd.

Voor DAF CF/XF en andere merken trucks zijn er diverse TRP Retrofit Dodehoekassistenten beschikbaar. Deze kits verbeteren de veiligheid voor kwetsbare weggebruikers in de dode hoeken van het voertuig en zorgen voor gemoedsrust bij de chauffeur. En, minstens zo belangrijk, u voldoet daarmee aan de eisen om een DVS-vergunning te kunnen aanvragen. 

De belangrijkste kenmerken van de TRP London DVS-kits

  • Sensorsysteem aan de bijrijderskant van de truck
  • Camerasysteem dat de bijrijderskant van de truck bewaakt
  • Omgevingsvriendelijk akoestisch waarschuwingssysteem (‘witte ruissignaal’) om kwetsbare weggebruikers te waarschuwen dat het voertuig naar rechts of links afslaat
  • Waarschuwingsstickers op de achterkant van de truck om kwetsbare weggebruikers te waarschuwen voor de dode hoek

Elke kit wordt geleverd met uitgebreide montage- en afstellingsinstructies. Uiteraard kunt u ook bij ons terecht. Dan bent u er zeker van dat de montage en kalibratie van het sensor- en camerasysteem 100% volgens voorschriften gebeurt.

Maatregelen in andere Europese steden

Ook andere steden zijn volop bezig met wet- en regelgeving om de verkeersveiligheid te verbeteren. In Duitsland en Oostenrijk wordt op dit moment dringend geadviseerd om met een dodehoekassistent te rijden. Daarnaast is sinds 1 juli 2020 een dodehoekassistent verplicht voor nieuw geregistreerde LZV’s (extra lange en zware vrachtauto’s). Er volgt binnenkort een uitbreiding van deze wetgeving. Frankrijk verplicht truckeigenaren sinds begin dit jaar om hun voertuig te voorzien van drie waarschuwingsstickers die andere verkeersdeelnemers wijzen op de dode hoeken. Een overzicht van relevante DAF en TRP onderdelen vindt u in onderstaand overzicht.

Duitsland - Dodehoekassistenten

Verenigd Koninkrijk, Londen - Direct Vision Standard

Frankrijk - Waarschuwingsstickers Dodehoek