Voor Charles Dehergne, directeur van TCDA, AVERTY Transports en DUTAY Transports, is het duidelijk: geef chauffeurs de voertuigen die ze willen en hun betrokkenheid en loyaliteit groeien, wat goed is voor het succes van de Group.
De TCDA Group vertrouwt op DAF Voertuigen om zijn succesvolle groei te waarborgen. Charles Dehergne, die transportondernemer was toen de groep in 2011 werd gestart, leidt de TCDA Group, die sinds de overname van AVERTY Transports en DUTAY Transports een vooraanstaande plaats inneemt in de transportindustrie. Het succes van de groep is gebaseerd op zijn sociale focus en het delen van voordelen met medewerkers; in 2016 werd een omzet gerealiseerd van € 12 miljoen.
Charles Dehergne rekent op zijn medewerkers om de omzet volgend jaar te verhogen tot € 20 miljoen, in het kader van het 2020 Performance Project. "Klanten tevreden stellen is mijn drijfveer, en de sleutel tot mijn succes is luisteren naar mijn medewerkers en ervoor zorgen dat zij ook tevreden zijn," zegt hij. "Zo verdien ik hun respect en zorg ik ervoor dat ze zich betrokken voelen." Hij geeft om zijn chauffeurs en vraagt vaak hun mening over zaken die in de groep spelen. "Ik beschouw hen als mijn eerstelijns verkopers en betrek hen bij de managementkant van het bedrijf," vertelt hij.
“Zorgen dat mijn chauffeurs tevreden zijn, is de sleutel tot mijn succes”, aldus Charles Dehergne.
Sinds de overname door de TCDA Group, hebben Averty Transports en Dutay Transports DAF Trucks toegevoegd aan hun wagenpark, een keuze die is gestimuleerd door directeur Charles Dehergne, die de uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding van het merk inziet en de trucks ziet als een manier om loyaliteit onder chauffeurs te vergroten en hen bij het bedrijf te betrekken.
De TCDA Group vertrouwt op voertuigen van DAF om zijn succesvolle groei te waarborgen. De TCDA Group was oorspronkelijk een transportonderneming die in 2011 door Charles Dehergne werd opgericht. In april 2012 deed de groep zijn intrede in de gekoelde en industriële transportsector toen het bedrijf Averty Transports kocht. Sindsdien heeft de jonge directeur van de groep twee DAF Modellen gekocht om deze op te nemen in het wagenpark van Averty. Hij was onmiddellijk overtuigd: "De lokale DAF Vestiging gaf me een goede prijs voor een vijfjarig contract of 650.000 kilometer", aldus Charles Dehergne. De voertuigen bleken betrouwbaar, brandstofzuinig en zeer effectief voor gekoeld transport. Bovendien is gebleken dat de DAF Vestiging uitblinkt op het gebied van werkplaatsfaciliteiten, onderhoudsservices en klantrelaties. Tot slot kan ik dankzij de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding van DAF Trucks samen met mijn chauffeurs de gewenste sociale dimensie uitbouwen."
Een motivatie voor chauffeurs
Charles Dehergne werd door zijn oom in de wereld van transport geïntroduceerd en gevormd. Hij ontdekte dat de motivatie van personeel en chauffeurs die voor hem essentieel was voor bedrijfsgroei bij zijn werkgevers ontbrak: "Een bedrijf dat vooruitgang wil boeken, moet met zijn personeel communiceren en hen motiveren aan de hand van winstdeling", legt hij uit. "Zo verdien je hun respect en betrokkenheid. Ik kreeg echter te horen dat er absoluut geen sociaal laboratorium kon worden gecreëerd op kosten van het bedrijf. Dus heb ik er thuis een gecreëerd en de resultaten waren de moeite waard: Averty boekte een verlies van 150.000 euro toen ik het kocht, maar mijn sociale management en winstdeling met werknemers en chauffeurs leverde het volgende jaar 800.000 euro op."
Grotere volumes en minder chauffeurs
In 2016 voorspelde Charles Dehergne dat de transportcrisis zou eindigen en dat zijn chauffeurs in 2017 een belangrijke rol zouden spelen bij het bereiken van het verkoopcijfer van € 14 miljoen voor dat jaar en € 20 miljoen in 2020, volgens zijn 2020 Performance Project: "Ik wist dat het teruglopen van het aantal wagenparken, veroorzaakt door de crisis, bedrijven ertoe zou dwingen hun transport beter te beheren", aldus de directeur van TCDA. "Door een toename in volume in combinatie met een gebrek aan chauffeurs, wist ik dat klanten meer aandacht zouden besteden aan onze aanbiedingen en services. Ik stelde mezelf dus het doel alle potentiële klanten of bestaande klanten van informatie over ons bedrijf te voorzien, zodat ze konden anticiperen op hun transportplannen. Wanneer de informatie wordt bevestigd, herinneren de klanten ons en bellen ze".
Chauffeurs mee laten denken
Tegelijkertijd heeft Charles Dehergne zijn medewerkers voorbereid om binnen 48 uur te reageren op de verzoeken van de expediteur: "Omdat mijn motivatie is klanten tevreden te houden door hen centraal te stellen in mijn zorgen, ligt de sleutel tot het succes van deze strategie in het werven van operators en chauffeurs met mijn bedrijfsplan", zegt hij. "Ik doe dus alles om hen tevreden te houden in ruil voor hun betrokkenheid, omdat zij degenen zijn die het bedrijf runnen als ik er niet ben." Chauffeurs vormen de kern van zijn servicemodel: "Naast de teambuildingdagen met operationele teams en chauffeurs, organiseer ik elke twee maanden een werkgroep met twee consultant-chauffeurs. We bekijken alle gebieden waarop niet wordt voldaan aan de verwachtingen, zodat chauffeurs en operationele teams effectief kunnen samenwerken. Ik maak hen verantwoordelijk door de bedrijfsresultaten, brandstofkosten en incidenten te bespreken. Ik vertel ze ook over onze commerciële prestaties en geplande investeringen. In ruil daarvoor vertellen ze me over klachten en wensen van chauffeurs. Ze geven ook commerciële informatie door die wordt verkregen van klanten. Ik probeer mijn waardering te tonen door tegemoet te komen aan hun wensen."
17 DAF Voertuigen aangeschaft in 18 maanden
Charles Dehergne nodigde zijn chauffeurs uit om de tien nieuwe voertuigen van hun wagenpark te kiezen - zij kozen voor de DAF XF510 en de directeur van TCDA ging onmiddellijk akkoord. "Met de automatische transmissie lijkt de DAF XF510 Euro 6 betrouwbaar en hij presteert goed", aldus Charles Dehergne. "De zijspatborden zorgen ervoor dat hij zuinig is en er goed uitziet. De grote cabine is zeer comfortabel voor de chauffeur en de koplampen op het dak zijn een uitstekende veiligheidsvoorziening voor rijden in het donker. Tot slot bood de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding nog een kans om de sociale dimensie met mijn chauffeurs te versterken." Begin 2017 kocht Charles Dehergne tien DAF XF510 Super Space Cabs, allemaal uitgerust met een koelbox, matras, tv, standairco en koplampen op het dak. De chauffeurs waren overtuigd. Charles Dehergne was uitermate blij met dit succes en kocht meer DAF Voertuigen: "In 2018 kocht ik twee DAF XF510 voor Averty en twee XF480, een veelzijdiger model, voor DUTAY, allemaal Super Space Cabs, zegt hij. Eind februari ontvangt Dutay nog eens drie XF480 Super Space Cabs. "In 18 maanden heb ik 17 DAF Voertuigen gekocht".
€ 1500 extra bij verkoop
Charles Dehergne is het meest tevreden lid van de TCDA Group”. Deze functies kosten me 5000 tot 6000 euro per voertuig, maar ze hebben mij in staat gesteld om de beste chauffeurs te werven en te behouden", vertrouwt Charles Dehergne ons toe. "Ik weet ook dat ik bij doorverkoop 1500 euro meer per voertuig krijg". De jonge manager heeft ook het dagelijks leven van zijn chauffeurs veraangenaamd door comfortabele douches en toiletvoorzieningen te bieden op de nieuwe locatie die in juni 2018 in Aizenay is geopend. De parkeerplaats heeft twee tankstations die zijn uitgerust met een kleine satelliet voor de tweede tank: "De chauffeurs hoeven niet meer met de brandstofslang onder de truck te schuiven om de tank te vullen", zegt hij tevreden. Het parkeerterrein bevat ook drie wasstations, waarvan er een is voorzien van een platform en Kärcher slangen die aan een bovengrondse constructie zijn bevestigd: "Met deze slangen kunnen chauffeurs de wielen en daken van de aanhangers eenvoudig reinigen", legt Charles Dehergne uit. "Deze apparatuur bespaart ze veertig minuten tijdens de wekelijkse schoonmaak van de truck.”
Het perspectief van een chauffeur: "Een DAF Truck is altijd comfortabel"
Aurélien Bignon houdt al zijn hele leven van DAF Trucks: "Ik reed als kind in DAF Trucks met mijn vader, omdat hij een chauffeur was en mijn moeder werkte bij het operationele team", zegt hij. "Mijn eerste baan als chauffeur was in 2002 met een DAF". Hij wilde dus graag een van de tien DAF XF510 Super Space Cabs besturen die in januari 2017 werden gekocht door Averty Transports. Het was niet eenvoudig, omdat hij alleen de nationale routes voor hen had afgelegd sinds maart 2015: "Maar ik zou het erg jammer vinden als ik er geen had gekregen", geeft hij toe. Het feit dat hij over een DAF XF510 met de alle extra functies beschikt voor zijn wekelijkse reizen, waarop hij verse en bevroren producten vervoert tussen Aizenay (85) en Parijs, maakt hem erg blij: "Een DAF is altijd zo comfortabel", begint hij met stralende ogen. "De truck heeft een grote cabine, een comfortabele matras, een koelbox en een tv... een waar genot. Het ergonomische instrumentenpaneel heeft alle bedieningselementen binnen handbereik en het stuurwiel is perfect voor precisierijden."
Trots op zijn DAF
Voor nachtchauffeurs op de belangrijkste routes is het lange bereik van de koplampen een godsgeschenk: "Als ik door bossen rijd, zie ik wilde dieren die de weg oversteken". Maar de functie die ik het meest waardeer is de standairco: "De airconditioning zorgt voor een gelijkmatige temperatuur in de cabine, zelfs in de zomer", zegt hij. "Ik word minder snel moe, slaap beter en ik ben tevredener met mijn werk. Plotseling ontspannen klanten en praten we over de reis of zeggen ze hoe slim mijn vrachtwagen is. Vervolgens laden ze hun goederen graag aan boord." Aurélien Bignon is trots op zijn DAF en is zijn baas dankbaar. Hij ziet zichzelf nog een lange tijd voor Averty Transports werken, met één ambitie na tien jaar service: "Een consultant worden", hoopt hij.