DAF respecteert uw privacy. Wij gebruiken cookies voor diverse doeleinden, zoals websitefunctionaliteit, het verbeteren van uw ervaring met onze website, het creëren van integratie met sociale media en het helpen targeten van marketingactiviteiten binnen en buiten onze website. Door uw bezoek op onze website voort te zetten, stemt u in met ons gebruik van cookies. Als u echter uw cookievoorkeuren wilt aanpassen, klikt u hieronder op 'Instellingen wijzigen'. Meer informatie vindt u in onze Cookieverklaring.
DAF Components - Axle and Engines

DAF Components onthult nieuwe, zuinige en stille achteras

Ook nieuwe lijn Euro 3 en Euro 5 motoren op Busworld 2019

 
Download
  • woensdag 9 oktober 2019
  • Eindhoven
  • DAF Trucks N.V.
 

Een 2% lager brandstofverbruik door minimale interne wrijvingen en een snelle eindreductie, een ongeëvenaard laag eigengewicht, een zeer lange service-interval, het hoogste comfort voor de inzittenden en robuuster dan ooit; DAF Components presenteert een nieuwe, aangedreven achteras voor touringcars en bussen die op alle vlakken de nieuwe maatstaf zet. Tegelijk presenteert DAF Components nieuwe Euro 3 en Euro 5 PACCAR-busmotoren die tot wel 12% zuiniger zijn dan hun voorgangers. 

 

De nieuwe aangedreven achteras – inclusief een nieuwe ophanging – en de nieuwe motoren maken hun debuut op Busworld 2019. Deze vindt van 18 tot en met 23 oktober aanstaande plaats in Brussel.

Nieuwe assen: minimaal verbruik, optimaal comfort

De nieuwe achteras – met een eindreductie van 2.05 – past net als het volledig nieuwe motorengamma naadloos binnen de down speeding filosofie van DAF Components: maximale prestaties bij ongekend lage toerentallen voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik en een optimaal geluidscomfort. De nieuwe achteras maakt brandstofbesparingen van zo’n 2% mogelijk. Die winst komt voor een deel voor rekening van de nieuw ontwikkelde kroonwiel-pignon set. Deze garandeert minimale wrijvingsverliezen. Ook zet de as de nieuwe maatstaf op het vlak van gewichtsbesparing zonder aan robuustheid in te leveren. In vergelijking met andere aangedreven achterassen voor touringcars en bussen, is de nieuwe as van DAF Components tot wel 70 kilo lichter. Bovendien hoeft de olie in het aslichaam nog maar eens per 540.000 kilometer te worden ververst, wat de uptime van de touringcar of bus verder verhoogt.

Nieuwe motoren: maximale prestaties bij minimale toerentallen

De nieuw ontwikkelde Euro 3 en Euro 5 PACCAR-motoren zijn tot wel 12% zuiniger dan de motoren die ze vervangen en gebaseerd op de even betrouwbare als zuinige Euro 6 aandrijflijnen die in 2017 werden gelanceerd. De krachtbronnen zijn ongekend zuinig en stil en renderen optimaal bij zeer lage toerentallen, waardoor ze hun maximale koppel al leveren vanaf 900 toeren per minuut. Rijden op kruissnelheid is mede daardoor al mogelijk bij iets meer dan 1.000 toeren per minuut, wat het comfort aan boord verhoogt. Veel vermogen en hoge koppels De nieuwe Euro 5 PACCAR MX-11-motor is leverbaar met vermogens van 300 kW/408 pk en 330 kW/449 pk. Het koppel bedraagt respectievelijk 2.100 en 2.300 Nm. De nieuwe Euro 3 en Euro 5 PACCAR MX-13 is beschikbaar met 315 kW/428 pk en 2.300 Nm koppel, 355kW/483 pk en 2.500 Nm én 390 kW/530 pk en 2.600 Nm.

DAF powertrain solutions

Al decennia lang neemt DAF op de internationale markt voor bussen en touringcars een prominente plaats in als onafhankelijke ‘powertrain solutions’-partner van touringcar- en busproducenten. DAF Components levert daarvoor een compleet programma Euro 3, Euro 5 en Euro 6-motoren, al dan niet in combinatie met een aangedreven achteras. Alle DAF aandrijflijnen onderscheiden zich door een laag brandstofverbruik, een optimale betrouwbaarheid en lange service-intervallen voor de hoogste voertuigbeschikbaarheid en de hoogste opbrengst per kilometer.

LF chassis module voor compacte bussen

Het leveringsprogramma van DAF Components omvat ook het chassis van de DAF LF distributietruck, dat een ideale basis vormt voor compacte bussen met 30 tot 40 zitplaatsen. DAF levert dit chassis met wielbases van 3,05 tot 6,70 meter en met 4,5 liter PACCAR PX-5 viercilinder- en 6,7 liter PACCAR PX-7-zescilinder-motoren (Euro 6) met vermogens van 112 kW/152 pk tot 239 kW/320 pk. De DAF LF chassis module leent zich uitstekend voor de bouw van compacte midi-bussen tot luxueuze VIP-coaches.

Full service voor optimaal rendement

Voor een optimaal rendement, is het zaak dat een bus of touringcar maximaal kan worden ingezet. Ondernemers met een bus of touringcar met PACCAR-motor kunnen daarom door heel Europa én daarbuiten een beroep doen op de meer dan 1.100 DAF-servicepunten, waarvan er 200 speciaal zijn aangesteld als ‘DAF Coach & Bus-dealer’. Deze bevinden zich langs de belangrijkste doorgaande routes voor personenvervoer en zijn volledig ingericht op het verlenen van service aan systemen die specifiek zijn voor bussen en touringcars. Uiteraard staat ook DAF’s International Touringcar Service 24 uur per dag paraat voor het verlenen van service. DAF-dealers bieden daarnaast reparatie- en onderhoudscontracten aan voor maximale zekerheid vooraf.

De stand van DAF Components op Busworld 2019 is te vinden in Hal 6.

 
 

Gegevens perscontact: 

Luc Serrien
DAF Trucks België

Tel: +32 475 55 39 44
E-mail: luc.serrien@daftrucks.com

> Voor overige vragen kunt u contact opnemen met DAF Trucks België

Rutger Kerstiens
Afdeling Corporate Communications, DAF Trucks N.V.

Tel: +31 (0)40 214 4191
E-mail: rutger.kerstiens@daftrucks.com