DAF respecteert uw privacy. Wij gebruiken cookies voor diverse doeleinden, zoals websitefunctionaliteit, het verbeteren van uw ervaring met onze website, het creëren van integratie met sociale media en het helpen targeten van marketingactiviteiten binnen en buiten onze website. Door uw bezoek op onze website voort te zetten, stemt u in met ons gebruik van cookies. Als u echter uw cookievoorkeuren wilt aanpassen, klikt u hieronder op 'Instellingen wijzigen'. Meer informatie vindt u in onze Cookieverklaring.
DAF CF HVO Snel

SNEL Logistic Solutions

in België gebruikt HVO: "Bijna 90% minder CO₂-uitstoot"

De nieuwste generatie LF-, CF- en XF-trucks van DAF is perfect geschikt voor het rijden op zogenaamde 'duurzame brandstoffen'. Snel Logistics in de Belgische stad Deinze voert uitgebreide tests uit met HVO. De reden? Bijna 90% minder CO2-uitstoot. "Een beter alternatief dan LNG", aldus Gert Snel, algemeen manager van het Belgische logistieke bedrijf dat duurzaamheid beschouwt als een van de kernwaarden van het bedrijf.

 

Snel Logistic Solutions in Deinze is opgericht in 1985 en uitgegroeid tot een van de meest gerenommeerde logistieke bedrijven in België. "Vanaf het begin richtten we ons op het leveren van toegevoegde waarde met betrekking tot het transport van goederen van A naar B", legt Gert Snel uit. "En daarmee onderscheiden we ons van de rest, wat belangrijk is op een moment dat de concurrentie in de transportsector erg groot is." SNEL Logistic Solutions beheert moderne distributiecentra die een gebied van 60.000 m2 bestrijken, die zo nodig 24 uur per dag en 7 dagen per week operationeel zijn en service op maat kunnen bieden aan de klanten van het bedrijf.

Diversiteit leidt tot continuïteit

Het brede assortiment trekker-aanhangercombinaties laat duidelijk zien hoe uitgebreid de klantenportfolio van SNEL Logistic Solutions is. "Aan de ene kant richten we ons op intensieve distributie voor de levensmiddelenindustrie, terwijl we aan de andere kant een enorme toename hebben gezien bij het transport van chemicaliën", aldus Gert Snel. "Ik zou niet verbaasd zijn als dit marktsegment op de middellange tot lange termijn uiteindelijk 30% van onze omzet vertegenwoordigt. Het is geweldig dat we onze activiteiten over de hele linie hebben kunnen uitbreiden. Dat is goed voor de continuïteit van het bedrijf.

En het is ook voor het hele team een erkenning van het feit dat klanten bereid zijn om ons nieuwe gebieden te laten verkennen. Dat zegt veel over het vertrouwen dat zij in ons hebben." 

Treffend voorbeeld van veiligheid

'Duurzame werkmethoden' is een van de belangrijkste kernwaarden van dit logistieke bedrijf, dat een vloot van 180 voertuigen onderhoudt, waarvan 65% DAF-voertuigen zijn. "Voor ons betekent 'duurzame werkmethoden' op de eerste plaats maximale aandacht voor veiligheid", legt Snel uit. "We investeren veel in de training van onze chauffeurs en in moderne veiligheidssystemen, waaronder voor onze trucks. Het resultaat: in 2013 waren we een van de allereerste logistieke bedrijven in België die het veiligheidslabel voor trucks kregen en werden wij door de Vlaamse instantie op het gebied van verkeersveiligheid uitgeroepen tot het beste voorbeeld op het gebied van veiligheid." Iedereen die de website van SNEL Logistic Solutions bezoekt, zal snel concluderen dat de 'duurzame werkmethoden' vooral gericht zijn op milieukwesties. Het was een van de eerste bedrijven die de EcoCombi omarmde, dat standaard banden met een lage rolweerstand op al zijn voertuigen gebruikte en een maximumsnelheid van 85 km/h introduceerde, wat op zijn beurt leidde tot een 3% lager brandstofverbruik en een 3% lagere CO2-uitstoot. 

"Voor mij is het een perfect voorbeeld van hoe economie en ecologie hand in hand kunnen gaan."

Economie en ecologie

Snel: "Natuurlijk kijken we ook naar alternatieve brandstoffen en daarom experimenteren we nu met HVO, een plantaardige olie die volledig is gemaakt van afval dat geen voedingsmiddelen bevat. Dit was een belangrijke overweging voor ons. Elke nieuwe DAF kan deze brandstof gebruiken zonder dat deze hoeft te worden aangepast; zelfs de onderhoudsvereisten blijven hetzelfde. En het effect is enorm: 89% minder CO2, 33% minder roetdeeltjes, 9% minder stikstof. Het is een veel beter alternatief dan LNG. Trucks hoeven geen omwegen te maken op zoek naar een geschikt tankstation - de biodiesel komt uit een tank van 10.000 liter die onze partner Maes Energy & Mobility op ons terrein heeft geïnstalleerd. En het mooie is dat alle voordelen van een truck met een dieselmotor worden behouden, zoals betrouwbaarheid, duurzaamheid, bedrijfskosten en restwaarde. Voor mij is het een perfect voorbeeld van hoe economie en ecologie hand in hand kunnen gaan." ■

 
 
DAF CF HVO Snel
 
 


Wat is HVO?
HVO (met waterstof behandelde plantaardige olie) is een synthetische diesel die is gemaakt van afvalproducten, zoals frituurvet, dierlijke vetten of houtpulp. HVO kan in alle verhoudingen met normale dieselolie worden gemengd. Alle DAF-trucks van de nieuwste generatie zijn geschikt voor HVO.