
DAF LF Electric
De ideale emissieloze distributietruck
Met een gemakkelijk toegankelijke cabine, ongekende wendbaarheid en een laag eigengewicht voor een hoog laadvermogen is de DAF LF ideaal voor distributie en specifieke transporttoepassingen. Naast al deze kwaliteiten belooft de LF Electric nul uitstoot en rijdt hij comfortabel stil. Het is volkomen begrijpelijk waarom de DAF LF zo succesvol is. De truck biedt optimaal comfort en praktisch gemak voor chauffeurs die vaak in en uit moeten stappen of die snel en gemakkelijk vrachtdocumenten moeten afhandelen. Met de ruime en toch compacte cabine, uitmuntende rijeigenschappen en een goede rijpositie is de LF specifiek ontwikkeld voor transport in de stad.
Gewoon aan netspanning
De LF Electric heeft een gecombineerd oplaadsysteem. De truck heeft een boordlaadsysteem, wat betekent dat de accu's 's nachts kunnen worden aangesloten op krachtstroom — ideaal wanneer het voertuig aan het einde van de dag terugkeert naar de thuisbasis. De accu's kunnen in 6,5 uur worden opgeladen van 20% tot 80% en in 12 uur van 0% tot 100%.
280 kilometer actieradius
De 19-tons LF Electric heeft een elektromotor van 260 kW (370 kW piekvermogen), die wordt gevoed door een accupakket van 282 kWh (252 kWh effectief), met uitstekende prestaties als resultaat. Maar wat nog belangrijker is: met een actieradius tot 280 kilometer. Uniek in deze klasse!

Echt snel opladen
Ook snelladen is mogelijk. Voor deze functie is de installatie van een DC-oplader (650 V DC, 150 kW) op uw locatie nodig, waarmee u de accu's in slechts één uur kunt opladen van 20% tot 80% en in slechts twee uur van 0% tot 80%. Dit maximaliseert de bedrijfstijd van uw LF Electric.
Slimme e-PTO
DAF kan de LF Electric voorzien van een e-PTO om hulpapparatuur en opbouw naar behoefte aan te drijven. U heeft dan geen aparte voedingsbron nodig voor elektrisch aangedreven koel- of afvalinzamelingsapparatuur, zodat uw truck volledig CO2-uitstootvrij is.
Hoog laadvermogen
De LF Electric is als bakwagen leverbaar met een wielbasis van 5,30 of 5,85 meter en biedt bij een GVW van 19 ton een bruto laadvermogen van 11,7 ton, meer dan voldoende voor de meeste distributietoepassingen.

DAF LF Electric
Chassis | Bakwagen 4x2 |
---|---|
GVW | 19 ton |
Wielbasis | 530/585 centimeter |
Chassisgewicht | 7.300 kg |
Laadvermogen | 11.700 kg |
Elektromotor | Dana, permanente magneet |
Vermogen | 260 kW (nominaal) / 370 kW (piek) |
Koppel | 1970 Nm |
Accucapaciteit | 282 kWh (254 kWh effectief) |
Bereik volledig opgeladen | Tot 280 km / 175 mijl |
De nieuwste accutechnologie
Het is niet zichtbaar. Toch is de DAF LF Electric uitgerust met een van de grootste innovaties in de technologie van elektrische trucks van de afgelopen jaren: de LFP-accu. LFP staat voor lithium, ijzer en fosfaat, de drie hoofdcomponenten van deze voedingsbron.
DAF Trucks is de eerste grote OEM die dit type voedingsbron in zijn trucks gebruikt, uiteraard na langdurige tests en uitgebreid onderzoek. LFP-accu's hebben drie enorme voordelen ten opzichte van de bestaande accu's die kobalt en magnesium bevatten: ze zijn volledig kobaltvrij, 'cell-to-pack' en uiterst veilig.
Kobaltvrij
Kobalt wordt vaak beschouwd als een essentiële grondstof voor accu's. Naast het feit dat de voorraad kobalt niet oneindig is, wordt deze mijnbouwsector niet als duurzaam beschouwd. Een goede reden voor DAF om te zoeken naar een alternatief zonder deze nadelen. De LFP voldoet aan deze eis en maakt de LF Electric nóg milieuvriendelijker.
Cell to Pack
De accu is bovendien 'Cell to Pack'. Dit betekent dat afzonderlijke accucellen kunnen worden gestapeld zonder dat er tussenliggende buffermodules nodig zijn. Dit vergroot de energiedichtheid per liter enorm. En dat zien we terug in de nieuwe LF Electric-serie.
Optimale veiligheid
Nog een belangrijk voordeel ten opzichte van reguliere accuchemie is de thermische en chemische stabiliteit van een LFP-voedingsbron. De samenstelling van lithium, ijzer en fosfaat verbetert niet alleen de weerstand van de accu tegen oververhitting, maar elimineert ook de zogenaamde thermische doorstroom, een soort kettingreactie, in een accupakket. Door LFP-batterijen te monteren wordt de kans op spontane ontbranding teruggebracht tot nul, wat de veiligheid van de LF Electric nog verder verhoogt.
Zakenpartner
Emissieloos transport stopt niet bij de aanschaf van een elektrische truck. Om een succesvolle emissieloze transportoplossing te bereiken, heeft DAF geavanceerde hulpmiddelen voor routeanalyse en -simulatie ontwikkeld. Ervaren verkoopadviseurs van DAF gebruiken deze hulpmiddelen om een emissieloze transporttaak in kaart te brengen voor verschillende E-truckconfiguraties van DAF en specificaties van oplaadapparatuur. Zij onderzoeken alternatieve technische oplossingen, bieden duidelijk inzicht in de implicaties van deze oplossingen en bepalen uiteindelijk de optimale oplossing voor uw emissieloze transporttaak. Bij al deze stappen werken we nauw samen met onze klanten.

Onderhoud van elektrische trucks
Een elektrische truck vereist ander onderhoud dan traditionele trucks. De DAF-dealer beschikt over de meest recente kennis en over specialisten die volledig zijn opgeleid en gecertificeerd om uw truck op de weg te houden.