"Een 90-jarige vertrouwensrelatie"


GEBASEERD OP VERTROUWEN


 

Transportbedrijf A. Visbeen & Zonen, gevestigd in Nederland, is iets ouder dan DAF: ruim 90 jaar. Hun zakelijke relatie – die is gebaseerd op vertrouwen – is praktisch even oud. 

Adrie Visbeen (65) noemt zichzelf een "watersnoodkind" omdat hij bijna vier weken oud was toen het eiland Overflakkee bijna geheel overstroomde tijdens de watersnoodramp van 1953. "Je bent bijna verdronken" werd hem door zijn ouders verteld. De familie Visbeen overleefde de ramp, maar er was niet veel over van het transportbedrijf in Nieuwe-Tonge. "We hadden net een nieuwe DAF besteld, maar we konden hem op dat moment niet meer betalen". Het DAF management had vertrouwen in Visbeen en leverde de truck af met de mogelijkheid om in termijnen te betalen. De relatie tussen Visbeen en DAF gaat nog verder terug, maar het was deze gebeurtenis die zorgde voor een zeer nauwe relatie tussen beide bedrijven.


Samenwerking

Sinds de oprichting in 1925 heeft Visbeen zich ontwikkeld tot een internationaal transportbedrijf gespecialiseerd in het vervoer van vers fruit, groenten en diepvrieslevensmiddelen. In 1998 was Visbeen – samen met Post-Kogeko en het toenmalige Norfolk Line – een van de oprichters van DailyFresh Logistics. Deze logistieke onderneming heeft zijn eigen magazijn in Hoek van Holland. Destijds was dit zeker een uniek voorbeeld van samenwerking en typisch voor de onbevangenheid van Visbeen als ondernemer. "We moeten elkaar kunnen vertrouwen" is wat hij zegt. 

Er worden meer dan 400 gekoelde trailers of meer dan 100 reefercontainers (COOLBOXX) gebruikt om levensmiddelen naar diverse Europese landen te vervoeren. Voor het transport over de weg beschikt Visbeen over een wagenpark van 110 trucks, bijna allemaal geleverd door de lokale DAF Dealer. Veel van de ongeveer 200 charters zijn ook DAF’s.

Nieuwe techniek

De samenwerking tussen Visbeen en DAF beperkte zich niet tot de aanschaf van voertuigen. "We hebben nieuwe motoren, versnellingsbakken en andere technische snufjes voor DAF getest. Meestal werden gecamoufleerde trucks gebruikt, om zo discreet mogelijk te werk te gaan".

De introductie van nieuwe technologieën leidde derhalve tot het uitbesteden van onderhoud aan de DAF Dealer. “Het heeft geen zin om tijd en geld te investeren in de aanschaf van apparatuur en de training van werkplaatspersoneel als er lokaal een betrouwbare dealer aanwezig is".

De DAF Dealer voert niet alleen reparaties en onderhoud aan de trucks uit, maar ook aan ander getrokken materieel, opbouwen en koelmotoren. "Ons bedrijf is 24/7 in touw. Als zich een probleem voordoet, vaak in het weekend of 's nachts, moet het onmiddellijk worden verholpen. De DAF Dealer is uitgerust om dit te doen". En mocht er onderweg iets gebeuren, dan staat DAF’s International Truck Service (ITS) 24/7 klaar om te helpen: "Eén telefoontje is genoeg, waar u zich ook in Europa bevindt".

Better Service Better DAF