maandag 10 oktober 2016 | Temse

Van Osselaer Peter & Co kiest voor DAF CF en DAF MultiSupport


Transportbedrijf Van Osselaer Peter & Co uit Dendermonde heeft een duidelijke kijk op transport en logistiek. Zaakvoerder Peter Van Osselaer heeft er bewust voor gekozen niet te groot te worden. Een ideaal wagenpark bestaat voor hem uit twaalf trucks. Een wagenpark waarin DAF sinds kort ook een prominente plaats inneemt.

Peter Van Osselaer: “Klein beginnen en gestaag groeien was altijd al het ordewoord, waarbij kwaliteit veel belangrijker is dan kwantiteit.”
DAF-CF-Peter-Van-Osselaer-foto-1

Toen Peter Van Osselaer samen met zijn echtgenote Rita Verstraeten hun bedrijf in 1998 opstartten met vijf trucks, had hij het ideale groeiscenario voor hun onderneming al in gedachten: op drie jaar tijd wou hij de vloot uitbreiden tot twaalf voertuigen, om daarna op dat niveau te blijven en zich verder te specialiseren in het logistiek gebeuren, terwijl meerdere binnen- en buitenlandse partners een sterke en correcte service binnen Europa verzekeren. DAF is in de vloot vertegenwoordigd met vijf CF trucks. Vier ervan zijn DAF CF FA 4x2 bakwagens met 280 pk, de vijfde is een DAF CF FAN 6x2 bakwagen met slaapcabine en meeloopas, die 310 pk produceert.

De vijf nieuwe DAF vrachtwagens zijn allemaal uitgerust met een zuinige en toch krachtige PX7-motor en zij brengen hun vermogen naar de achterwielen via de nieuwe AS-Tronic geautomatiseerde versnellingsbak. “Een versnellingsbak die overigens zeer goed zijn werk doet, ook al door de extra DAF-functionaliteiten zoals EcoRoll en Fast Shift. Twee zaken die bijdragen tot een verbeterde brandstofefficiëntie”, verduidelijkt Peter Van Osselaer.

DAF-CF-Peter-Van-Osselaer-foto-2

**foto 2**
De vijf nieuwe DAF vrachtwagens zijn allemaal uitgerust met een zuinige en toch krachtige PX7-motor en zij brengen hun vermogen naar de achterwielen via de nieuwe AS-Tronic geautomatiseerde versnellingsbak

Dit goede verbruik past volledig binnen de “DAF Transport Efficiency” filosofie.

Dat Peter Van Osselaer van bij de start zo een vastomlijnd bedrijfsscenario in zijn hoofd had, was geen toeval. De ondernemer uit Temse is immers geboren en getogen in de transportsector. Zijn ouders waren de mede-zaakvoerders van Van Osselaer-Pieters, het transportbedrijf dat verkocht werd aan Trans-o-flex op het moment dat Peter net afgestudeerd was. Na omzwervingen bij Groeninghe Transport en DSV besloot hij eind jaren negentig uiteindelijk zijn eigen zaak te beginnen.

“Onze core-business was bij het begin dedicated transport en dat kunnen we enkel optimaal uitvoeren indien we niet te groot worden. Daarom dat wij opteerden mee te groeien met onze klanten en te filteren in ons cliënteel, zodat je tegen die ideale vlootgrootte kunnen blijven aanleunen”, legt Peter Van Osselaer uit.

Groeien deed Van Osselaer Peter & Co overigens wel door de activiteiten uit te breiden naar logistiek. “Ook hier wilden we niet te snel te groot worden”, blikt Peter Van Osselaer terug. Klein beginnen en gestaag groeien was het ordewoord, waarbij kwaliteit veel belangrijker is dan kwantiteit.

Vandaag heeft Van Osselaer Peter & Co op twee locaties 3.000 palletplaatsen en is ADR in zijn breedste zin een specialisatie geworden. Het bedrijf doet immers transport van cosmetica, absorptiemateriaal, kleurpigmenten voor beton, brandstofadditieven en oliën, onderhoudsproducten voor het zwembad, chemische producten en batterijrecuperatie.

DAF-CF-Peter-Van-Osselaer-foto-3

**foto 3**
ADR in zijn breedste zin is een specialisatie van Van Osselaer Peter & Co geworden

Daarnaast werkt men sinds enige tijd ook voor een onderneming die gin en andere speciale voedingsmiddelen importeert. “Logistiek gezien was dit laatste een zeer intrigerend project, want het gaat om geschenkpakketten met verschillende producten, wat een vrij complex proces oplevert”, stelt Peter Van Osselaer.

Zijn trucks zijn actief in heel België, maar ook net over de grenzen. Dat is sinds de invoering van de kilometerheffing niet echt een ideale situatie. “Onze chauffeurs moeten in 80% van de gevallen net over de grens met Nederland en Luxemburg zijn en dat betekent organisatorisch dat toch 75% van je wagenpark een Eurovignet nodig heeft. Een chauffeur die zich bijvoorbeeld in Kapellen bevindt en die nog dringend iets moet gaan ophalen in Roosendaal, moet over een vignet beschikken. Maar dat betekent wel dat de redenering dat de kilometerheffing gecompenseerd wordt door het wegvallen van het Eurovignet voor ons in 75% van de gevallen niet klopt”, aldus nog Peter Van Osselaer.

“Door de invoering van de kilometerheffing moet je als transporteur nog meer met kostenanalyses rekening houden. Stilstand is voor ons dan ook geen optie. Wij moeten kunnen vertrouwen op onze trucks en onze concessiehouder Aerts Trucks, die voor het onderhoud instaat. En dat tegen een correcte prijs. Uit ervaring weten we dat dit geen evident gegeven is”, vervolgt Peter Van Osselaer.

DAF-CF-Peter-Van-Osselaer-foto-4

**foto 4**
Aerts Trucks zorgt ervoor dat eventuele problemen zeer snel verholpen worden

Het MultiSupport contract dat het bedrijf bij DAF ondertekende, zorgt er in elk geval al voor dat zij niet met onaangename financiële verrassingen geconfronteerd worden. “Het is daarom ook belangrijk dat depannage geïntegreerd is, want deze kosten kunnen heel snel oplopen. Bovendien staat Aerts Trucks voor een goede service”, getuigt Peter Van Osselaer, die eerder al kennis maakte met de concessie uit Dendermonde, toen hij enige tijd twee DAF trucks in zijn vloot had.

Hij vertaalt dit naar het feit dat als er een probleem opduikt, dit ook meteen opgelost wordt. “En de factuur die daarna volgt, is zodanig transparant, dat je weet dat je de juiste prijs betaalt. Bovendien wordt er bij zware herstellingen overlegd of een herstelling gezien de hogere kosten ook daadwerkelijk nodig is”, besluit Peter Van Osselaer.