Historie

In zijn meer dan 89 jarige bestaan heeft DAF Trucks een reputatie opgebouwd op het gebied van de ontwikkeling, productie, verkoop en service van in de bedrijfstak van toonaangevend transportmaterieel. De constante drijfveer om de beste transportoplossingen te ontwerpen en fabriceren is een handelsmerk van de onderneming geworden. Het bieden van toegevoegde waarde aan zijn klanten is altijd de hoeksteen geweest van het succes van DAF.

DAF’s wortels gaan terug tot 1928, toen de broers Hub en Wim van Doorne de basis legden voor wat vandaag de dag de snelst groeiende truckproducent van Europa is. Wat begon als een kleine machinefabriek en smederij, ontwikkelde zich in 1932 tot aanhangwagenproducent. In 1949 werd in de aanhangwagenfabriek de eerste DAF truck geproduceerd. Een jaar later werd een nieuwe truckfabriek gebouwd en werd een begin gemaakt met de productie van chassis voor drie-, vijf- en zestons vrachtwagens.

Samen met zijn broer Wim legde Hub de fundamenten voor DAF als toonaangevende fabrikant van trucks.

  • 1928 - Oprichting

    Hub van Doorne richt zijn eigen bedrijf op, met financiële steun van ...

    Meer details

    1928 - Oprichting

    Hub van Doorne richt zijn eigen bedrijf op, met financiële steun van ...

    Beschrijving

    Hub van Doorne richt zijn eigen bedrijf op, met financiële steun van de heer Huenges, directeur en eigenaar van de Brouwerij en IJsfabriek Coolen: de "Hub van Doorne, Machinefabriek en Reparatie-inrichting" was een feit.

  • 1932 - Aanhangwagens

    Er wordt besloten aanhangwagens en opleggers te gaan maken...

    Meer details

    1932 - Aanhangwagens

    Er wordt besloten aanhangwagens en opleggers te gaan maken...

    Beschrijving

    Er wordt besloten aanhangwagens en opleggers te gaan maken. De naam van het bedrijf wordt gewijzigd in ‘Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek N.V.’, afgekort D.A.F.

  • 1933 - Lichtgewicht

    Er worden diverse revolutionaire constructies voor ...

    Meer details

    1933 - Lichtgewicht

    Er worden diverse revolutionaire constructies voor ...

    Beschrijving

    Er worden diverse revolutionaire constructies voor aanhangwagens ontworpen, zoals een lichtgewicht chassis, een systeem voor het automatisch aankoppelen van opleggers en een remsysteem.

  • 1935 - TRADO

    Samen met artillerie-officier Van der Trappen van het Nederlandse ...

    Meer details

    1935 - TRADO

    Samen met artillerie-officier Van der Trappen van het Nederlandse ...

    Beschrijving

    Samen met artillerie-officier Van der Trappen van het Nederlandse leger ontwikkelt Hub van Doorne de TRADO-constructie, waarbij een enkel aangedreven achteras werd omgebouwd tot dubbel aangedreven tandemas. Veel legervoertuigen met 4x2-chassis worden gemoderniseerd met de TRADO-as.

  • 1948 - Naamswijziging

    De naam "Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek" wordt...

    Meer details

    1948 - Naamswijziging

    De naam "Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek" wordt...

    Beschrijving

    De naam "Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek" wordt gewijzigd in "Van Doorne’s Automobiel Fabriek".

  • 1949 - Uitschuifmotor

    DAF vervaardigt een autobuschassis met uitschuifmotor...

    Meer details

    1949 - Uitschuifmotor

    DAF vervaardigt een autobuschassis met uitschuifmotor...

    Beschrijving

    DAF vervaardigt een autobuschassis met uitschuifmotor.

  • 1949 - Truckchassis

    DAF presenteert haar eerste twee truckchassis aan de pers...

    Meer details

    1949 - Truckchassis

    DAF presenteert haar eerste twee truckchassis aan de pers...

    Beschrijving

    DAF presenteert haar eerste twee truckchassis aan de pers: de A-30 (3 ton) en de A-50 (5 ton). De voertuigen worden gekenmerkt door een grille met zeven chroomstrips en vormen de basis voor trucks met frontstuurcabine (cabine boven de motor).

  • 1950 - Nieuwe fabriek

    De nieuwe truckfabriek van DAF wordt geopend...

    Meer details

    1950 - Nieuwe fabriek

    De nieuwe truckfabriek van DAF wordt geopend...

    Beschrijving

    De nieuwe truckfabriek van DAF wordt geopend. De nieuwe fabriek is gelegen aan de Geldropseweg in Eindhoven en zorgt ervoor dat de productie kan worden verhoogd naar 10 tot 12 trucks per week.

  • 1951 - Grote lergerorders

    Grote legerorders voor 4x4- en 6x4-trucks leiden tot de ontwikkeling...

    Meer details

    1951 - Grote lergerorders

    Grote legerorders voor 4x4- en 6x4-trucks leiden tot de ontwikkeling...

    Beschrijving

    Grote legerorders voor 4x4- en 6x4-trucks leiden tot de ontwikkeling van diverse nieuwe voertuigen zoals de YA318, een 6x4-legertruck.

  • 1952 - YA126

    In 1952 wordt de YA126, een multifunctionele 4x4-legertruck...

    Meer details

    1952 - YA126

    In 1952 wordt de YA126, een multifunctionele 4x4-legertruck...

    Beschrijving

    In 1952 wordt de YA126, een multifunctionele 4x4-legertruck, in serieproductie genomen.

  • 1953 - YA328

    Een 6x6-legertruck, voorzien van een unieke transmissie...

    Meer details

    1953 - YA328

    Een 6x6-legertruck, voorzien van een unieke transmissie...

    Beschrijving

    YA328, een 6x6-legertruck, voorzien van een unieke transmissie met H-aandrijving. Ieder wiel heeft zijn eigen aandrijfas. Deze aandrijfassen bevinden zich aan de zijkanten van het voertuig en lopen parallel aan de chassislangsliggers.

  • 1955 - 1100/1300/1500

    Lancering van de 1100/1300-serie en 1500-serie...

    Meer details

    1955 - 1100/1300/1500

    Lancering van de 1100/1300-serie en 1500-serie...

    Beschrijving

    Lancering van de 1100/1300-serie en 1500-serie. De grille heeft nu nog zes chroomstrips

  • 1955 - 10.000e chassis

    Op 3 mei wordt in aanwezigheid van alle 2.500 werknemers...

    Meer details

    1955 - 10.000e chassis

    Op 3 mei wordt in aanwezigheid van alle 2.500 werknemers...

    Beschrijving

    Op 3 mei wordt in aanwezigheid van alle 2.500 werknemers het tienduizendste truckchassis afgeleverd.

  • 1957 - Motorenfabriek

    DAF opent een motorenfabriek, waar onder licentie motoren ...

    Meer details

    1957 - Motorenfabriek

    DAF opent een motorenfabriek, waar onder licentie motoren ...

    Beschrijving

    DAF opent een motorenfabriek, waar onder licentie motoren van Leyland worden geproduceerd. Hieruit ontwikkelt DAF later haar eigen motoren. Aanvankelijk bedraagt de productiecapaciteit vier motoren per uur.

  • 1957 - 2000-serie

    DAF presenteert een nieuwe serie chassis voor zware trucks...

    Meer details

    1957 - 2000-serie

    DAF presenteert een nieuwe serie chassis voor zware trucks...

    Beschrijving

    DAF presenteert een nieuwe serie chassis voor zware trucks, de 2000-serie, met een 11,1-liter Leyland-motor, door DAF gebouwd. De achteras heeft een draagvermogen van 10 ton, wat voor die tijd uniek was.

  • 1957 - Torpedofront

    Om aan de vraag van specifieke marktsegmenten te kunnen voldoen...

    Meer details

    1957 - Torpedofront

    Om aan de vraag van specifieke marktsegmenten te kunnen voldoen...

    Beschrijving

    Om aan de vraag van specifieke marktsegmenten te kunnen voldoen, wordt een chassis met torpedofront gelanceerd (12- en 15-serie).

  • 1958 - 1e Personenauto

    De gebroeders Van Doorne maken een van hun grootste dromen waar...

    Meer details

    1958 - 1e Personenauto

    De gebroeders Van Doorne maken een van hun grootste dromen waar...

    Beschrijving

    De gebroeders Van Doorne maken een van hun grootste dromen waar: de productie van een personenauto. In totaal zijn meer dan 800.000 "Dafjes" met de beroemde Variomatic-aandrijving geproduceerd.

  • 1958 - Assenfabriek

    DAF begint met de productie van eigen achterassen.

    Meer details

    1958 - Assenfabriek

    DAF begint met de productie van eigen achterassen.

    Beschrijving

    DAF begint met de productie van eigen achterassen.

  • 1959 - DS575

    De DS575 was de eerste DAF-motor met turbo...

    Meer details

    1959 - DS575

    De DS575 was de eerste DAF-motor met turbo...

    Beschrijving

    De DS575 was de eerste DAF-motor met turbo. 5,75 liter. 122 kW/165 pk.

  • 1959 - Nieuwe motoren

    De 1100-, 1300- en 1500-modellen krijgen een facelift...

    Meer details

    1959 - Nieuwe motoren

    De 1100-, 1300- en 1500-modellen krijgen een facelift...

    Beschrijving

    De 1100-, 1300- en 1500-modellen krijgen een facelift, maar profiteren tevens van de nieuwe motoren. De cabine krijgt een geheel nieuw ontwerp, niet alleen aan de buitenkant, maar ook aan de binnenkant.

Deel deze pagina

Deel deze pagina met anderen.

Deze site gebruikt cookies

DAF gebruikt cookies om het functioneren van deze website te verbeteren en om de beste service aan u te leveren. Daarnaast maken we gebruik van Google Analytics om uw bezoek aan onze website anoniem te analyseren. DAF's cookies zijn volledig veilig, maar wanneer u dat wenst, kunt u de cookie-instellingen in uw browser te allen tijde wijzigen.